זכיינות – מה זה אומר בעצם

זכיינות

אחד המונחים הנפוצים ביותר בעולם הכלכלה, בוודאי בימנו, אחד המונחים השמישים ביותר בשוק החופשי, בכל תחום כמעט, הוא מושג שמתייחס לזיכיון. משתמשים בו בכל העולם בצורות שונות, כשהכוונה היא בדרך כלל אותו דבר, וכפי שנוכל לראות, יש בכך יתרונות רבים. 

הרעיון של זכיינות, כפי שאנחנו יודעים הוא, שגורם מסוים שיש לו חנות שמוכרת מוצרים ושירותים, חברה שמייצרת מוצר או שירות מסוים, מציעה ליזמים ובעלי עסקים או כל גורם אחר שיש לו אפשרות כלכלית, לרכוש את הזיכיון ובכך לשווק את המוצר או את השירות שלהם במקום מסוים או בקרב קהל יעד מסוים. 

צריך לומר, שיש עוד חלקים לזיכיון, למשל, אם מוסד ציבורי רוצה לפתוח בית קפה או חנות מסוימת בשטחו, אז הוא ימכור את הזיכיון לכך למי שרוצה, ורק הוא יוכל לפתוח בשטח של המוסד. בכך למעשה הוא מבטיח בלעדיות. יש מקרים בהם המוסד איננו מבטיח בהכרח בלעדיות, אך הוא כן מספק כלים ותנאים מסוימים שיכולים להטיב עם בעלי הזיכיון בצורות שונות, זאת מתוך כוונה לספק להם אינטרס לרצות לרכוש את הזיכיון. 

מה היתרונות של זכיינות

זכיינות למעשה, כפי שאנחנו יכולים לראות, מספקת בלעדיות למי שרוכש אותה. למשל, אם אנחנו רוצים לייבא מוצר מסוים מחו"ל, אנחנו חותמים הסכם זיכיון מול בעלי המוצר, זאת מתוך כוונה שהוא לא ימכור את הזיכיון לשום גורם אחר מלבדנו. אנחנו נהיה היחידים שנוכל לייבא את המוצר ולמכור אותו. 

בצורה כזו, אף גורם אחר לא יוכל להרוויח ממנו. מה שכן, צריך לומר, הרבה פעמים, מאחר והחברה רוצה להגן על עצמה ורוצה לאפשר שהמוצר שלה יגיע לקהלים רחבים, היא דורשת מהזכיין לעמוד בתנאים מסוימים, כולל עלויות מסוימות וסף מכירות מסוים, וכן היא מחייבת אותו לאפשר לבעלי עסקים שונים למכור את המוצרים ולא למכור אותו באופן בלעדי. כך למעשה, היא מאלצת אותו להיות בעל הזיכיון שמוכר זכיינות לאחרים. 

כך פועלות היום חברות תקשורת, מחשבים, בתי קפה, אופנה וכל גורם אחר שמחזיק מוצר או שירות בינלאומי או מקומי.